My Blog

سفر به سرزمین فراعنه با تصاویر نشنال جیوگرافیک

Posted on: نوامبر 15, 2008

Camel

 اهرام مصر هزاران سال است که به عنوان آخرین نمادهای فرهنگ مصریان باستان برجای مانده اند . اما درکنارشان ، شتران ستبر و سخت کوشی نیز باقی مانده اند که در این دوران طولانی مسافران و بارهایشان را به سرزمینهای گرد اهرام می برده اند . تا هنوز نیز گرداندن جهانگردان و بازدیدکنندگان اهرام مصر بر دوش این شتران باربر است . 

Saqqara Market

 سینی های مملو از خارک و خرما و رطب هر بامداد وارد بازار سقارهء قاهره می شوند . بیشتر فروشنگان این بازار از بانوان هستند . در این بازار اینچنین رسم است که فروشندگان دوشیزه جامه های رنگارنگ و دلباز بر تن می کنند اما زنان شوهر دار رنگ سیاه را برای پیراهنهای بلند خود برمی گزینند .

Aerial View of Giza's Pyramids

 از هر زاویه ای که به اهرام جیزه (ثلاثه) بنگریم ، باز شکوه و هیبتشان نمایان است . اخیرا دانشمندان به دانسته های بسیاری دربارهء وضعیت زندگی کارگرانی که این بناهای عظیم را ساختند پی برده اند و نیز نحوهء روابط و ارتباطتشان با یکدیگر را روشن کرده اند . 

Great Sphinx and Pyramids of Giza

 مجسمهء ابولهول ۴۶۰۰ سال است که نشسته است و بازدیدگنندکانش را می بیند که می آیند و می روند . تصور می رود که این پیکرهء باشکوه به فرمان فرعونی به نام » خفره » تراشیده شده است . او شاید وظیفهء نگاهبانی از مقبره های فرعونهای مصر را بر دوش ابولهول نهاده بود .  این مجسمهء عظیم (که جزو عجایب هفتگانهء جهان بشمار می رفته) پیکری از شیر و سری از انسان دارد و گمان می رود چهره اش تراشه ای از چهرهء » خفره » باشد . 

Osiris Pillars

 ستونهایی به شکل » اوسیریس » در معبدی که به افتخار رامسس دوم ، فرعون بزرگ مصر باستان ، ساخته شده بود صف کشیده اند . بنا به باور مصریان باستان ، همهء فروعونهای آن کشور با اوسیریس رابطه ای معنوی و روحانی داشتند . اوسیریس خدایی بود که در دنیا از سرزمین مصر نگاهبانی می کرد . 

Wall of Tutankhamen's Burial Chamber

 گنجینه ای که در مقبرهء » توتان خامون » مشهورترین فرعون مصر پیدا شد ، در سراسر جهان به نمایش درآمده اند و جواهرات و تابوتهای طلایی اش برای همگان آشنا هستند . اما آنچه که نادیده مانده اند نقاشی ها و تصاویر بسیار زیبا و خیره ای کننده ای هستند که در دل بزرگترین هرم از مجموعه هرمهای عظیم سه گانه ، و گرداگرد مزار این فرعون جوان بروی دیوار کشیده شده اند . 

Statues of Pharaoh Amenhotep III

 این دو مجسمهء غولپیکر و خاموش روزگاری دروازهء ورودی معبدی بودند که در پشت سرشان تا دامنه های کوهی که در تصویر می بینید ، بر پا شده بود . آن معبد بر اثر طغیانهای پی در پی رود نیل از میان رفت اما پیکره هایی که خوش آمدگوی زائرانش بودند ، تا هنوز پای برجای مانده اند . 

Man Wearing Djellaba 

مردی مصری غرق در افکار خود و در مقابل معبد » لخسور » نشسته است . جامه ای که او به تن دارد جلباب (یا دشداشه ) است که در بسیاری از کشورهای عربی پیراهنی ساده و محبوب شمرده می شود . 

Weaving School

 دانش آموزان در مدرسهء روستایی نزدیک به معبد باستانی » ممفیس » هنر و حرفهء بافندگی می آموزند . بسیاری از این بافندگان (که فرشها و زیلوهایی منقش به تصاویر نقوش مصریان باستان را به منظور فروش به جهانگردان می بافند) از خانواده های محروم کشور مصر هستند . 

Temple of Amun-Re

 معبد با شکوه » آمون ره » در کارناک مصر و در جوار رود نیل . این معبد با ستونهای عظیمش روزگاری پر هیبت ترین عبادتگاه سرزمین مصر در دوران » سلسلهء پادشاهی جدید » بود که از حدود ۳۵۰۰ سال پیش تا ۳۰۰۰ سال پیش به درازا کشید . بنا به باور مصریان باستان ، آمون ره خدای خدایان بود

بیان دیدگاه

Blog Stats

  • 112٬916 hits

دسته‌بندی